måndag 30 maj 2011

Världen är allt orättvis!


                                                            foto: Beate, Canon EOS 550D, Canon EFS 18-55mm
Det finns mycket orättvisor här i världen. Vissa orättvisor är större (=vissa har mat och ett tak att bo under och vissa inte), och vissa orättvisor är mindre (Karin har tre karameller och jag har bara två...).

Här om dagen hade jag  tråkigt (det brukar vara så när man är sjuk) och då beslöt jag mig för att rada upp lite Alfapet-brickor i alfabetiskordning. Detta gick enkelt ända tills jag kom till bokstaven Q. Då märkte jag till min stora förskräckelse att den vackra bokstaven Q inte fanns med (jag är säker på att jag kollade på varendaste liten bricka!). Och jo, jag vet varför inte Q finns med: Q är inte en så där överdrivet vanlig bokstav i vårt vackra språk, men vad är det för en ursäkt?  Det finns faktiskt ord som börjar på q. Ette exempel på detta är t.ex. quagga. Quagga är en utdöd blandning mellan zebra och häst. Och jo, jag har lärt mig detta i det fantastiska programmet Fem myror är fler än fyra elefanter.

Hur som helst, upprörd som jag var tog jag fram närmaste penna och ritade in ett Q. Nu kommer bokstaven för evigt att finnas med. Alltså på tal om diskriminering...

Beate

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar